De geïntegreerde bedrijfssoftware voor de kweker/handelskweker

Groenvision voor kwekerijen is nu plantenpaspoort-proof

'Met Groenvision hebben kwekers zo min mogelijk werk aan de nieuwe verordening'

Harold Brekelmans (Van Oirschot Tuinplanten) aan het werk met Groenvision.

Groenvision, de Infogroen-software voor de kwekerij, is sinds mei dit jaar aangepast; vanaf 14 december zijn kwekers verplicht om een plantenpaspoort te hebben voor alle planten en bomen. Infogroen is volop aan de slag om alle ruim driehonderd klanten voor te bereiden op de toekomst. Harold Brekelmans van Gebr. Van Oirschot Tuinplanten in Biezenmortel: 'Wij zouden niet meer zonder Groenvision willen.'

Groenvision automatiseert de voorraad, inkoop- en verkoopadministratie. Het geeft een koppeling mogelijkheden naar via webshops. De software biedt mogelijkheden om verschillende etiketten uit te printen. Voorheen was het mogelijk, met een optionele extra module binnen Groenvision, om plantenpaspoorten te maken die nodig waren voor bijzondere plantensoorten. Door de Europese plantgezondheidsverordening worden alle planten en bomen vanaf 14 december paspoortplichtig. Jan Kastelein van Infogroen, tevens Groenvision-specialist: 'Iedereen moet nu een plantenpaspoort in zijn pakket kunnen maken. Ook heeft haast iedere gebruiker een etikettenprinter nodig. Die leveren we ook.'

Goedkeuring Naktuinbouw
Infogroen helpt zijn klanten de nieuw te printen etiketten stuk voor stuk aan te bieden aan Naktuinbouw, voor autorisatie. Zo ook bij Gebr. Van Oirschot Tuinplanten uit Biezenmortel, een kwekerij van circa 30 ha oppervlak aan kas, containerveld en volle grond, met een breed assortiment vaste planten, heesters en meerstammige bomen. Harold Brekelmans, een van de tien medewerkers, werkt sinds vorig jaar met Groenvision op het gebied van inkoop en verkoop, zoals afleverbonnen, orderbevestigingen en facturering: 'Er was bij ons al een paspoortvoorbeeld geïnstalleerd voor enkele bijzondere soorten zoals rododendron. Groenvision heeft voor het algeheel geldende plantenpaspoort een etikettenvoorstel gedaan op basis van ons bestaande label. Naktuinbouw gaat hier nog naar kijken. Na eventuele kleine aanpassingen gaan we per 14 december met dit plantenpaspoort verder. We kunnen in principe snel omschakelen van het oude naar het nieuwe paspoort.'

Api-koppeling met Varb
Ook nieuw in de Groenvision-software is een Api (application programming interface)-koppeling met vraag-aanbodplatform Varb van Stichting Beurshal. Kastelein: 'Deze volautomatische koppeling zorgt ervoor dat gegevens uit de verschillende systemen worden gesynchroniseerd. Er is dus direct toegang tot alle beschikbare plantennamen en plantenmaten die kwekers aanbieden op Varb. Voorheen had Groenvision ook een uitwisseling met Varb, maar dat werkte via een Excel-bestand dat gebruikers moesten importeren vanuit Varb. Wanneer er nieuwe namen bijkwamen, kregen we voor Groenvision eenmaal in het jaar een update van de Varb-bibliotheek. Nu ontvangt Groenvision alle nieuwigheden meteen. Deze koppeling biedt mogelijkheden tot meer. Zo hebben we op de planning staan om ook andersom een koppeling te maken, dus dat vanuit Varb voorraad inzichtelijk is in Groenvision. Dit doen we ook in samenwerking met Stichting Beurshal.'

'We leveren ook etikettenprinters'

Snelle en goede service door Groenvision
Brekelmans beschikt niet over de koppeling met Varb, maar is wel uiterst tevreden over de plantennamenbibliotheek in Groenvision zelf. 'In ons werk moeten we veel plantennamen invoeren, vaak om lijsten vol te maken richting onze klanten, meestal hoveniers. In ons oude softwareprogramma moesten we precies de juiste code invoeren om de juiste plant- of boomsoort te vinden; dat was vaak een hele zoektocht. Nu zoek je op naam. We hoeven slechts een deel van de naam van de soort of cultivar in te tikken, want het systeem geeft onmiddellijk suggesties. Dat werkt een stuk sneller.' Een klant van Van Oirschot reageert op de kwekerijwebsite met 'Het staat al op de kar voordat ik ben uitgestapt'. Door meerdere klanten wordt de service van de kwekerij geroemd. Brekelmans: 'Door hard werken en onze gastvrijheid, maar ook door de uitstekende automatisering kunnen we een hoog serviceniveau leveren. We zouden niet meer zonder Groenvision willen.'

Kastelein onderschrijft het nut van goede automatiseringssoftware: 'Kwekerijproducten hebben diverse afzetsegmenten. Kwekers moeten adequaat antwoord kunnen geven op klantvragen. Maar soms staan planten of bomen ook lang op de kwekerij. Het is dan een kunst om te weten welke soorten je al hebt verkocht en welke nog vrij zijn. Eenvoudig planten- en bomennamen invoeren, zoeken en labelen, zowel voor de logistiek als voor de eindgebruiker, is dan van belang. Hieraan worden in het vervolg dus de plantenpaspoorten toegevoegd. Groenvision zorgt ervoor dat kwekers er zo min mogelijk werk aan hebben om te voldoen aan de Europese verordening.'

Lees meer over dit interview >

’Automatisering geeft meer overzicht en structuur’

Mirjan Dictus

De komst van Mirjan Dictus als mede-onderneemster heeft Boomkwekerij Ronald Dictus een nieuwe impuls gegeven. Naast bos- en haagplantsoen hebben ze de teelt van snijbloemen opgepakt, met een volledig nieuwe klantenkring. Bovendien heeft ze de administratie op een hoger niveau gebracht met het softwareprogramma GroenVision.

Met een frisse blik van buitenaf naar je eigen bedrijf kijken, is niet zo eenvoudig. Daarom is het een voordeel dat Mirjan Dictus ervaring had in een heel andere sector voordat ze samen met haar man Ronald een vof startte. „Ik werkte voorheen bij kartonspecialist Smurfit Kappa. Daar is de productie zeer gestructureerd en vindt louter plaats op afroep van de klant. Totaal anders dan bij een boomkwekerij. Ik hou zelf erg van structuur en overzicht en probeer dat hier ook te bereiken door het beheer van het groen en de debiteuren te automatiseren”, vertelt ze.

Boomkwekerij Ronald Dictus in Zundert kweekt heesters en bos- en haagplantsoen in veel maatsorteringen. „Een breed assortiment. In het najaar schatten we de productie in en maken aan de hand daarvan een voorraadlijst. Pas bij het rooien wordt er echt geteld en weet je precies wat je hebt. De markt is daar op ingesteld”, ziet ze. De afzet vindt veelal via de tussenhandel plaats.

Pioenrozen

Ze houdt zelf erg van bloemen en dat is mede de reden dat ze bij haar komst als mede-onderneemster de teelt van pioenrozen en Eryngium hebben opgepakt. Dat betekent een heel ander soort klanten. „Het gros gaat naar de groothandel, tuincentra en lokale bloemisten die we zelf beleveren. Maar via een bloemenautomaat verkopen we ook rechtstreeks aan consumenten”, vertelt ze.

Publiciteit daarvoor vindt onder andere plaats via Facebook, een medium dat je als ondernemer niet helemaal onder controle hebt: „Op een gegeven moment liep het echt storm. ’Wat heb je gedaan’, vroeg Ronald. Het bericht op Facebook bleek zo vaak gedeeld te zijn, dat we een heel groot publiek bereikten, zonder dat we daar erg in hadden.”

Overzicht houden op een boomkwekerij is al snel een kunst: het assortiment is vaak breed, je hebt het weer en dus de groei niet onder controle en de cultuur in de sector – eerst bestellen, pas later afroepen – maakt dat je een hele berg aan gegevens krijgt. „Voorheen deed mijn schoonmoeder de administratie. Ze gebruikte al een programma van Infogroen. Afleverbonnen en labels werden met de hand geschreven, facturen werden in het programma gemaakt. Mirjan wilde verder automatiseren; op zoek naar een programma met meer mogelijkheden kwam ze uit bij GroenVision One. „We hebben onze wensen met Infogroen besproken. Je moet in het begin echt met het programma leren werken – en ik heb vaak een vergissing gemaakt – maar ze ondersteunen je goed. De helpdesk kan desgewenst op afstand de computer overnemen, zodat ze precies zien wat je doet. Nu heb ik het onder de knie en zorgt het programma voor het gewenste overzicht.”

Gestructureerd werken

De voorraadlijst staat in GroenVision. Zodra er een order binnenkomt, zet ze die in het systeem. Bij een afroep idem dito, en print ze het label dat bij de betreffende partij past. „Vervolgens maak je een verzamelleverbon per afnemer en factureer je met het systeem. Heel handig is dat het systeem ook voor debiteurenbeheer zorgt. Als er niet betaald wordt, krijg je na een tijd een melding. Zo zit je er korter bovenop”, zegt ze. „Bovendien kun je ermee monitoren: bijvoorbeeld de omzet en verkoop vergelijken met de stand van vorig jaar. We hebben nu (begin oktober) al planten verkocht, maar die zijn nog niet afgeroepen. Daarnaast vinden er directe leveringen plaats. Je kunt precies zien hoe dat verloopt in vergelijking met vorig jaar. Zo kun je veel beter sturen, mocht dat nodig zijn.”

Op grond van de Europese Plantgezondheidsverordening zijn de regels voor plantenpaspoorten aangescherpt. Meer producten zijn paspoortplichtig en de lay-out is strikt voorgeschreven. Naktuinbouw heeft de GroenVision labels met de nieuwe lay-out goedgekeurd en die zitten nu gewoon in het systeem. Met een eenmalige aanpassing is dat voor elkaar.

Efficiënter rapen

De komst van GroenVision heeft niet alleen consequenties in het kantoor, maar ook op het veld en in de schuur. Het systeem structureert het werk. „Vroeger gingen ze aan de gang zodra er een afroep kwam. Nu moeten ze wachten op het label en de vrachtbrief. Die moeten er per se bij, anders verlies je het overzicht. Dat is dus even wennen. Maar op den duur verloopt het werk juist efficiënter. Als je voor de voet afroepen klaarmaakt, moet je soms meerdere keren naar hetzelfde perceel rijden. Maar in 80% van de gevallen heb je de afroepen voor de volgende dag al binnen. Als je dan alle labels en vrachtbrieven klaarlegt, kun je efficiënter gaan verzamelen. Je hoeft dan misschien maar één keer naar het perceel.”

Zij gaat nu de vaste medewerkers instrueren om met het systeem te werken, zodat de toegenomen efficiëntie niet louter op haar leunt.

Over softwarebedrijf Infogroen is ze goed te spreken: „Ze komen aan huis om je te trainen en te begeleiden bij de start. Verder heb ik hen langs laten komen om het plantenpaspoort goed in ons systeem te zetten en het seizoen af te sluiten. Zo beginnen we met een schone lei aan het nieuwe seizoen, zonder dat oude voorraad rond blijft zwerven.”

Lees meer over dit interview >

Een alles-in-één softwareprogramma bespaart enorm veel werk

Interview met Robèr van der Lans, Kwekerij Van der Lans

GroenVision Office

Robèr van der Lans van Kwekerij Van der Lans heeft zijn hart gevolgd. Na zijn studie bedrijfskunde koos hij niet voor de bankenwereld of het bedrijfsleven, maar vond hij zijn toekomst in de vaste planten. Kwekerij Van der Lans in Beinsdorp werkt graag efficiënt en koos anderhalf jaar geleden voor GroenVision. De nood aan efficiënt werken deed Robèr besluiten om GroenVision Office plus Vision-Boekhouding aan te schaffen. 

 

Robèr werkte tijdens zijn schooltijd al vanaf zijn zestiende op de vasteplantenkwekerij van de familie Vester in Beinsdorp. Na de middelbare school ging hij bedrijfskunde studeren en in 1995 – hij was toen vijfentwintig – studeerde hij af. Maar hij voelde eigenlijk helemaal niet de behoefte om een baan te zoeken in het bedrijfsleven of in de bankenwereld. Zijn hart lag meer bij de plantenteelt. ‘Dat zit me waarschijnlijk gewoon in het bloed, evenals ondernemen, want mijn opa was bollenboer en had daarnaast ook wat vaste planten’, verklaart Van der Lans zijn voorliefde voor de kwekerij.

 

50 procent voor zichzelf

Via zijn eerdere scholierenbaan kon hij voor 50 procent voor zichzelf beginnen. Vaste Plantenkwekerij Vester had naast de landplantenteelt namelijk nog een hoek met vaste tuinplanten in 9 centimeterpotten. Van der Lans kon daar zelf gaan telen en
zou die planten vervolgens via Vester verkopen. Na een half jaar begon hij helemaal voor zichzelf, zowel met pottenteelt als vollegrondsplantenteelt. ’Zo ben ik er dus eigenlijk ingerold’, verklaart Van der Lans. ‘In die tijd was er nog een mengeling van 7 en 9 centimeterpotten, met daarnaast wat landplanten. Ik heb nog een aantal jaren op deze manier gewerkt, maar in 2000 besloot ik dat ik volledig in deze branche verder wilde, dus voor honderd procent. Dat betekende weggaan bij Vester en zelf ergens anders wat  opstarten, of te zijner tijd het bedrijf overnemen.’ Van der Lans koos voor de laatste optie. In 2001 besloot Vester zijn aandeel in het bedrijf af te bouwen en de kwekerij stapsgewijs aan Van der Lans over te dragen.

 

Wegvallen 7 centimeterpotten

‘Dat was een mooie opstap. Ik heb toen een schuur laten bouwen, waarna alles een beetje in een stroomversnelling raakte. Er werd geteeld in 7 en 9 centimeterpotten, Vester ging afbouwen en ik ben verder gaan groeien. In 2005 verhuisde hij naar het oosten van het land en heb ik alles overgenomen. In de loop der jaren zijn de 7 centimeterpotten weggevallen. Dat was een kwestie van keuzes maken. In de 9 centimeter zat meer marge; bovendien is één potmaat efficiënter werken en ook kan er dan een breder assortiment worden geteeld.’ Zijn bedrijf is actief op drie locaties. Beinsdorp is met zo’n zes hectare de hoofdlocatie, met zwarte grond en klei – niet zo’n goede grond om planten in de volle grond te telen. Daarom is er slechts vijf minuten verderop in Hillegom een tuin van twee hectare voor de landplantenteelt. Dit is zandgrond, waar de ‘losse’ planten in de volle grond worden geteeld voor eigen gebruik, om daarna uiteindelijk te worden opgepot. Verder werd er in 2009 in Klazienaveen een Venlo-kas van anderhalve hectare aangekocht voor de pottenteelt in de wintermaanden, waarmee de totale oppervlakte van kwekerij Van der Lans zo’n 9 hectare is.
 

Gangbare vasteplantenassortiment

Van tevoren weet je nooit helemaal zeker naar welke planten de meeste vraag is, maar meestal zijn dat de meest gangbare soorten. De traditionele, gangbare soorten lopen beter dan de nieuwe soorten, en het gangbare vasteplantenassortiment – tussen de 900 en 1000 soorten – kan Van der Lans zeer zeker leveren in een 9 centimeterpot. ‘Kijk, ik weet dat ik van de ene soort 50.000 moet zetten en van een andere soort 1000, en niet andersom. Er zijn grote partijen, zoals Lavendula, Anemone en Brunnera, die het meestal goed doen.
Maar ik kweek ook soorten waar ik er maar 1000 van heb, omdat er over het algemeen minder vraag naar is.’ Via de groothandel komen de planten van Van der Lans onder meer bij tuincentra, gemeentes en hoveniers terecht. ‘Het is niet zo dat een groothandel van tevoren zegt: kweek maar 1000 lavendelplanten. Je kweekt eigenlijk op de gok, maar je weet wel ongeveer welke vraag er zal zijn en welke kant het opgaat. En ja, natuurlijk zit je er een keer naast. Zo bleef ik een keer zitten met 40.000 lavendelplanten, terwijl ik er daarvoor nog nooit één had overgehouden. Andersom gebeurt het natuurlijk ook, dat bepaalde planten ineens heel goed lopen en na een maand al op zijn. We hebben ieder jaar wel andere soorten en er vallen ook weleens soorten af, bijvoorbeeld als er minder vraag naar is of als ze lastig zijn te telen. Zo probeer je toch het assortiment bij elkaar te krijgen dat uiteindelijk het meeste opbrengt. Een klant die bij ons koopt, wil vaak van alles wat hebben en dan is het fijn dat je alles bij één bedrijf kunt kopen. Onze kracht is dat we een breed assortiment hebben waaruit we kunnen putten.’
 

Ouderwets

Bij de vasteplantenteelt op het bedrijf van Van der Lans wordt nog veel handwerk verricht. Het inzetten van automatische oppotmachines of robots om planten uit te zetten, daar heeft hij vooralsnog weinig mee op. ‘Wij hebben nog een wat ouderwetse manier van kweken, maar dat past toch het beste bij de handel. Niet dat nieuwe ontwikkelingen me niet interesseren, maar ik vind de manier waarop wij het nu doen nog steeds de beste manier. Je kunt zeggen dat dit ouderwets is of niet vooruitstrevend, maar iedere automatisering of mechanisering hoeft nog geen vooruitgang te betekenen. Heel veel telers kweken al in kisten op het veld; die hoeven ze alleen maar op te stapelen als er vraag naar is. Maar wij zetten elke pot nog los op de grond. Dan moet je ze daarna een voor een in de kist zetten. Wij zijn een van de weinigen die dat nog doen, maar wij hebben heel weinig uitval in de winter. Omdat de planten vast aan de grond staan, hoeven we minder water te geven en minder te spuiten. Dan ben je wat meer tijd kwijt bij het opzoeken van de orders, maar dat vind ik toch ook veel waard. Die extra tijd valt weg tegen de voordelen die deze manier van werken biedt.’
 

Concurrerende prijzen

Doordat Van der Lans op de klassieke manier teelt zonder automatische oppotmachines, is het bedrijf heel flexibel. Als je met robots werkt, moet je heel grote partijen kweken, vindt hij, en bij kleine soorten past het niet om met machines te werken. ‘Ik denk dat wij heel efficiënt en goedkoop werken; daarin onderscheiden wij ons. De prijs-kwaliteitverhouding is bij ons goed. Wij kunnen goede planten leveren tegen een concurrerende prijs.’ In vijftien jaar tijd is Van der Lans van 100.000 potten naar vijf miljoen potten gegaan. De laatste zeven jaar is het bedrijf dan ook behoorlijk hard gegroeid. ‘We zitten nu op een niveau dat we even niet verder kunnen groeien en gelijk blijven. Het is natuurlijk al een hele uitdaging om ieder jaar weer vijf miljoen potten af te leveren.’
 

Groene software GroenVision

Al vanaf 2008 zit Van der Lans bij Infogroen. Sinds januari 2014 gebruikt hij het nieuwe softwaresysteem voor zijn bedrijf, de groene software GroenVision. Daarvoor liepen er wat pilots bij andere bedrijven, maar hij ging al vrij vroeg mee in het systeem. ‘In het begin zaten er nog wat kinderziektes in de software. Dat is logisch, want je weet pas echt of het goed werkt als er in de praktijk mee wordt gewerkt. Maar op dit moment bevalt GroenVision me heel goed. Wij zijn begonnen met Groenorder Voorraadbeheer. We hebben heel veel plantensoorten, die kriskras over het land verspreid staan. Als iemand iets bestelt, moeten we wel weten waar dat staat. Alle planten staan op locatie. Aan de hand van de locatie kunnen we in dit programma terugvinden waar een bepaalde plantensoort staat. Als die plant verkocht is, moet dit in het programma worden verwerkt. Omdat we heel tevreden waren met dit voorraadprogramma, besloten we een half jaar geleden de module Vision-Boekhouding erbij te nemen. Ik denk erover om ook de module Inkoop aan te schaffen. Het voorraadpakket is de hoofdmodule; daar kun je allerlei opties bij nemen. Voorheen had ik een apart boekhoudpakket van Unit4. Dat was ook een prima programma, maar dan doe je veel dubbel. Als een debiteur eruit gaat, bijvoorbeeld, moet je die weer invoeren in het andere programma. Met een alles-in-een-softwareprogramma sluit alles natuurlijk veel beter op elkaar aan. Dat bespaart enorm veel werk. Nu we de voorraad en de boekhouding enigszins onder de knie hebben, wil ik kijken of we GroenVision nog efficiënter kunnen gebruiken. Bij de inkoop en productie van uitgangsmateriaal werk ik veel met Excel-lijsten, maar dat betekent nog steeds dubbel invoeren. Als dat allemaal in één systeem kan, is dat natuurlijk veel gemakkelijker. We zijn er nu anderhalf jaar mee bezig en het heeft wat voeten in de aarde gehad voordat we stonden waar we nu staan, maar ik word steeds enthousiaster’, aldus Van der Lans.



 

Lees meer over dit interview >

Sneller verkopen door een goed, up-to-date overzicht over de vrije voorraad

Interview met Wilbert van Luenen, Wilbert Stek

GroenVision Office

In 2013 stapte Wilbert van Luenen met zijn stekbedrijf Wilbert Stek over van een Buxus monocultuur naar een teelt met meerdere soorten boomkwekerijproducten. Naast de beoogde risicospreiding leverde hem dit ook interessanter werk op en gedigitaliseerde in- en verkoopprocessen. Hoe dat in zijn werk ging, vertelt hij hier.

Na een aantal jaar voor een snijrozenkweker gewerkt te hebben, startte Wilbert in 2000 met zijn eigen stekbedrijf. In retroperspectief gezien een volstrekt verklaarbare keuze. Wilbert: ‘Ik ben opgegroeid op een varkensboerderij, maar heb eigenlijk niets met varkens. Als kind vond ik het leuk om in de vakanties op de plantenkwekerij van mijn oom te zijn. Het ondernemen zit me klaarblijkelijk ook in mijn bloed. Na mijn tuinbouwstudie ben ik eerst nog in dienst gegaan bij een snijrozenkweker, maar in mijn vrije tijd begon ik al snel met het telen van buitenbloemen, Amaryllis bollen en Buxusstek. Van daaruit was de stap naar een eigen bedrijf niet meer zo groot.’

 

Groei en specialisatie

Gaandeweg specialiseerde Wilbert zich in de teelt van Buxusstek. Een goede keuze want zijn klantenkring en dus ook de productie groeiden gestaag door. Wilbert: ‘In het begin werkte ik alleen met scholieren, in de jaren die volgden zijn daar steeds meer medewerkers bijgekomen, zoals ook een teeltverantwoordelijke. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe meer afstand je krijgt van de uitvoering. Ik houd me nu voornamelijk bezig met de inkoop, verkoop, organisatorische vraagstukken en - uiteraard – met de kwaliteit van onze productie. Als ik zondagochtend rustig door mijn kassen loop, kan ik er nog steeds intens van genieten als het gewas er mooi en strak bij staat.’

 

Uitbreiding assortiment vergroot de complexiteit

Midden in de laatste economische recessie werd de Buxus echter op grote schaal getroffen door een schimmelziekte, Cylindrocladium, en door de inmiddels bekende Buxusrups, waardoor de vraag naar Buxusstek sterk daalde. In reactie daarop breidde Wilbert zijn assortiment uit met ‘Buxus-gerelateerd’ producten zoals Ilex, Euonymus en diverse coniferen. Wilbert: ‘Ik wil me onderscheiden met goede kwaliteit en goede service; in mijn optiek moeten de details altijd kloppen. Als je overstapt van een monocultuur naar een breder assortiment is dat vanuit dat perspectief gezien een hele omschakeling: het vergt veel van jezelf en je medewerkers. Alles verandert: de werkprocessen worden complexer, de planning wordt ingewikkelder, de mensen in je team moeten qua kennis en vaardigheden meegenomen worden, je krijgt te maken met samengestelde orders, je krijgt meer klanten en ga zo maar door.’

 

Nieuwe, geborgde werkprocessen

Wilbert concentreerde zich eerst op het borgen van de nieuwe werkprocessen rondom de teelt, de productie en het uitleveren van de orders en pas daarna op het efficiënter maken van de in– en verkoopprocessen. Wilbert: ‘Heel eerlijk? We hadden alles in een Excel-bestand staan: van de voorraad tot de verkooporders. Het werkte wel nauwkeurig, maar het was ook zeer intensief, temeer omdat we veel meer kleinere, samengestelde partijen verkochten dan voorheen. Ik wilde meer snelheid en moest daarvoor gaan automatiseren.’

Wilbert koos voor GroenVision van INFOGROEN. Wilbert: ‘Mijn gevoel bij INFOGROEN was goed en het programma GroenVision is compleet: ik kan hierin alle stappen in mijn inkoop- en verkoopproces verwerken: van voorraadbeheer tot facturatie. Ik heb daarnaast gekozen voor de huurversie (cloudversie) van het programma. We zijn te klein om het maken van eigen back-ups goed en veilig te organiseren, bovendien werken we via de cloud altijd in de laatste, geüpdatet versie van het programma. Dat geeft mij rust.’ 

 

Je krijgt eruit wat je erin stopt

‘De begeleiding van INFOGROEN tijdens en ook na de implementatie van het programma is echt top. Een medewerker van INFOGROEN kwam hier twee dagen op kantoor om alles stap voor stap aan ons uit te leggen. En als ik ze bel met een vraag, word ik direct geholpen. INFOGROEN denkt echt met ons mee over wat de beste oplossing is voor ons werkproces.’ Maar alleen met goede begeleiding kom je er niet, is Wilberts ervaring. Wilbert: ‘Automatiseren is net als ondernemen: je moet er zelf tijd en energie in stoppen om er het maximale uit te halen voor jouw bedrijf. Ik had dat vooraf eigenlijk een beetje onderschat.’

 

Stap voor stap

Met die ervaring op zak besloot Wilbert om GroenVision stap voor stap in gebruik te nemen: eerst de verkoop en daarna de orderverwerking en de facturatie. Wilbert: ‘Ik merk nu al dat GroenVision mij tijd bespaart: ik hoef klant- en voorraadgegevens nog maar één keer in te voeren, heb een goed, up-to-date overzicht over de vrije voorraad en kan daardoor sneller verkopen. Ook verloopt de juiste administratieve verwerking van orders sneller en nauwkeuriger: via mobiele fustregistratie wordt bij binnenkomst in de loods bijvoorbeeld het denensaldi automatisch bijgehouden. Dat alleen al scheelt veel geld en tijd.’

En tijdwinst is een groot goed in een bedrijf waar het eigenlijk nooit rustig is. In de maanden juli tot en met januari is het bij Wilbert Stek toptijd in de productie van de stekken, terwijl in de maanden maart tot en met juni bijna alle orders uitgeleverd moeten worden aan kwekers in heel Europa. Wilbert: ‘Ondanks die drukte en hectiek is ons werk na de assortimentsuitbreiding alleen maar meer divers en dus interessanter geworden. De kunst is nu om het assortiment niet te breed te maken en alleen producten eraan toe te voegen die qua teelt bij ons proces passen en in de afzet gewild zijn. En dat vind ik nou juist een mooie uitdaging.’

 


JamieStoffelsFotografie

 

Lees meer over dit interview >

Met GroenVision kunnen we onze werkprocessen nog slimmer inrichten

Interview met Maurice van Meel, vaste plantenkwekerij Het Eyssel

GroenVision Professional

Als 17-jarige student van de middelbare tuinbouwschool reed Maurice van Meel al in de avonduren op zijn scooter naar Meerle (België) om zijn eigen vaste plantenkwekerij Het Eyssel op te zetten. Ruim 11 jaar later kweekt hij met vijf vaste medewerkers ruim 1200 soorten vaste planten en staat hij aan de vooravond van een uitbreiding van zijn teeltareaal. Kwaliteit, service en klantvriendelijkheid zijn vanaf het begin de pijlers onder zijn groei geweest. Maurice: ‘De plant en de klant staan bij ons centraal.’

 

Jong geleerd is oud gedaan

De liefde voor groen werd bij Maurice al jong aangewakkerd. Als klein jochie kroop hij thuis door de heg naar de kwekerij van de buren om te helpen. Daar leerde hij het vak letterlijk spelenderwijs. Maurice: ‘Ik kan moeilijk uitleggen waarom ik het vak zo geweldig vind. Het is een gevoel: planten zijn mooi, gedijen in verschillende omgevingen en zijn belangrijk voor de biodiversiteit. Gelukkig zie ik aan onze klantenorders dat consumenten en bedrijven zich daar ook steeds bewuster van worden.’

 

Nadat zijn passie van voor groen wortel geschoten had, wist Maurice ook al snel dat hij ook kweker wilde worden. Een droom die al op zijn 17e uitkwam toen hij met hulp van zijn ouders een stuk grond met een oude kas kocht in Meerle, net over de grens in België. Maurice, die toen nog op de tuinbouwschol zat, bouwde de kwekerij in zijn vrije tijd vanaf de grond opnieuw op. Maurice: ‘De locatie was perfect: dicht bij Zundert en de uitvalswegen naar de snelweg. Dat ik de opstallen, de bestrating en de logistieke inrichting van de kwekerij moest vernieuwen, was niet erg. Zo werd het al snel echt mijn eigen bedrijf.’

 

Kwaliteit, service en klantvriendelijkheid

Naast het letterlijke grondwerk sloeg Maurice figuurlijk drie belangrijke pijlers onder zijn bedrijf: kwaliteit, service en klantvriendelijkheid. Maurice: ‘Ik zeg altijd: de plant en de klant staan bij ons centraal.’ Vanuit die overtuiging bouwde Maurice een brede klantenkring op die hij belevert met ruim 1200 soorten vaste planten. Maurice: ‘Inmiddels werk ik samen met een team van vijf vaste medewerkers. Samen leveren we op jaarbasis ruim 1,3 miljoen planten aan hoveniers, gemeenten en handelaren, zowel in Nederland en België als in andere Europese landen. Ons klantenbestand is groot. We zijn niet afhankelijk van één of twee grote afnemers. Dat zorgt voor een stabiele basis.’

 

Om zijn klanten maximaal te kunnen bedienen, koopt Maurice sinds een aantal jaar ook producten bij van collega-kwekers. Maurice: ‘Onze klanten willen het liefste alle producten bij één leverancier bestellen zodat ze gelijktijdig, als één order, opgehaald of afgeleverd kunnen worden. Omdat het onmogelijk is om alle producten zelf te kweken, koop ik producten in bij collega-kwekers, hier in de regio en in Boskoop. We verzamelen deze en onze eigen producten hier in de loods, waar we de bestellingen klaarmaken.’

 

Door de groei van zijn bedrijf en de uitbreiding van het takenpakket, veranderde ook de rol van Maurice: van kweker naar manager en commerciële man. Maurice: ‘Ik heb geleerd dat het belangrijk is om de taken goed af te bakenen. Ik neem zelf de teeltplanning en de in- en verkoop op me en heb iemand aangenomen voor de orderverwerking en iemand voor de teelt.’

 

Nieuwe informatiebehoeften – keuze voor GroenVision

Met het onderling verdelen van de taken werd ook de onderlinge informatieoverdracht steeds belangrijker. Maurice koos er daarom voor om zijn backoffice te automatiseren. Tot 2017 werkte hij met een Belgisch ERP-systeem. Maurice: ‘Omdat dit programma niet meer ondersteund werd, moesten we een overstap maken naar een andere leverancier.’ Na alle alternatieven op een rij gezet te hebben, koos Maurice voor GroenVision van INFOGROEN. Maurice: ‘Enerzijds vanwege de goede reputatie van INFOGROEN, anderzijds omdat GroenVision qua functionaliteiten en gebruikersmogelijkheden vooroploopt in de markt.’

 

Hoewel Maurice opzag tegen de overstap naar GroenVision, is hem dat achteraf enorm meegevallen. Maurice: ‘De begeleiding van INFOGROEN was top. We kregen duidelijke, persoonlijke uitleg, onze data werden automatisch overgezet en de online cursus en digitale helpdesk van GroenVision zijn super goed. GroenVision blijkt in de praktijk bovendien erg gebruikersvriendelijk te zijn.’

 

Ook inhoudelijk is Maurice blij dat hij voor GroenVision gekozen heeft: hij verwerkt alle gegevens in GroenVision: van teeltplanning, inkoop en voorraad tot en met bestellingen en facturatie. Maurice: ‘Behalve dat we ingevoerde gegevens kunnen hergebruiken in iedere volgende processtap, kunnen we ook allerlei lijsten samenstellen die we gebruiken in de informatieoverdracht aan elkaar en aan onze klanten. Dat scheelt ons ons heel veel ‘heen en weer gebel’ en dus tijd, temeer omdat we de lijsten direct vanuit GroenVision kunnen mailen. Daarnaast heb ik nu op ieder moment van de dag inzicht in de status van onze voorraad en orders, en dat geeft in het seizoen rust.’

 

Maurice, die aan de vooravond staat van een uitbreiding van zijn teeltareaal, ziet nog meer toepassingsmogelijkheden van GroenVision. ‘Ik heb de grond naast mijn kwekerij aangekocht: die ga ik in drie fases in gebruik nemen. De extra handling die dat met zich meebrengt, kunnen we nu nog opvangen met ons huidige team. Dat we met GroenVision onze werkprocessen nog slimmer kunnen inrichten, helpt ons zeker daarbij. Zo wil ik op termijn onze voorraad realtime bijwerken met de scanfunctionaliteit en via de API-koppeling realtime gaan delen met onze klanten. We kunnen nog jaren vooruit met GroenVision. En als er al iets is wat in GroenVision nog niet kan, weet ik zeker dat INFOGROEN meedenkt om dat op te lossen. Zo’n servicegericht en vooruitstrevend bedrijf is het wel, is onze ervaring.’

 

Lees meer over dit interview >

GroenVision vereenvoudigt ons werk

Interview met Gerda de Vree, Kwekerij de Vree

GroenVision Enterprise

Bij Kwekerij de Vree voeren zij hun administratie met GroenVision Enterprise. Gerda de Vree is hier zeer tevreden over geeft zij aan: ‘GroenVision werkt met één database en is geschikt voor alle werkprocessen in onze bedrijven. GroenVision vereenvoudigt ons werk.'

 

 

Gerda: 'We werken bijvoorbeeld vanuit twee bedrijven met één voorraad, die daardoor altijd klopt. Steeds terugkerende activiteiten zoals etiketten printen voeren we nu in één stap uit en facturen mailen we rechtstreeks vanuit GroenVision naar onze klanten. Zo bespaart GroenVision ons veel tijd in al onze werkprocessen.’

Lees meer over dit interview >

GroenVision is gebruikersvriendelijk en overzichtelijk

Jos Selten, Kwekerij Jos Selten

GroenVision One

Jos Selten van Kwekerij Jos Selten werkt al geruime tijd met GroenVision One. GroenVision is gebruikersvriendelijk en overzichtelijk. Ik ben er blij mee, net zoals met de samenwerking met INFOGROEN. Vragen worden duidelijk beantwoord en wijzigingsverzoeken snel doorgevoerd.’

Lees meer over dit interview >