De geïntegreerde bedrijfssoftware voor de hovenier/groenvoorziener

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Interview met Jan van de Kraats, hoveniersbedrijf v.d. Kraats

Interview met Jan van de Kraats, hoveniersbedrijf v.d. Kraats

EasyVision

Hij volgde ooit een opleiding tot automonteur, werkte jaren in de aanleg van gas- en waterleidingen en vond uiteindelijk via de avondopleiding hovenier (BOL) zijn echte werkbestemming. Inmiddels is Jan van de Kraats al achttien jaar eigenaar van hoveniersbedrijf v.d. Kraats in Scherpenzeel en werkt hij samen met vijf collega’s dagelijks met plezier aan de aanleg en het onderhoud van kwaliteits-tuinen, of zoals hij het zelf zegt: ‘Groene tuinen met mooie materialen, in die volgorde.’ Lees hier welke keuzes hij maakt in zijn bedrijfsvoering en hoe EasyVision hem daarin ondersteunt.

 

In de tijd dat Jan werkzaam was in de aanleg van gas- en waterleidingen, straatte hij in het weekend regelmatig tuinen van vrienden, kennissen en collega’s. Hoewel het een leuke bijbaan was, vond Jan het diep in zijn hart jammer dat hij maar ‘half werk’ mocht leveren en het groene deel van de tuin links moest laten liggen. Jan: ‘Daar begon het hoveniersbloed bij mij voor het eerst te kriebelen. Op het moment dat een van mijn weekendbazen vertelde dat zij een avondopleiding tot hovenier volgde, dacht ik dat wil ik ook.’ Zogezegd, was bij Jan figuurlijk ook zo gedaan. Hij startte de BOL-opleiding tot hovenier en vond werk als leerling-hovenier. Nog voor het einde van zijn opleiding begon Jan voor zichzelf. Jan: ‘Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen en vond in het groen het vakgebied waarin ik dat ook echt aandurfde. In die tijd heb ik veel contact gehad met een oom van mij, die gepensioneerd hovenier was. Zijn verhalen en mijn eerste ervaringen als hovenier bevestigden mij dat ik de juiste keuze gemaakt had. Het is dankbaar werk: elke dag is anders, we mogen de mooiste dingen maken en klanten worden blij van ons. Hovenier is het mooiste beroep ter wereld.’

 

Aanstekelijk – uitbreiding team

Jans enthousiasme over het hoveniersvak was zo groot en aanstekelijk dat zijn vrouw José na een aantal jaar besloot om ook een hoveniersopleiding te gaan volgen. Zij koos voor de ontwerpkant van het vak, als aanvulling op Jan die zich gespecialiseerd had in aanleg en onderhoud. Sinds die tijd ontwerpt José alle nieuwe ‘v.d. Kraats’ tuinen en verzorgt zij de administratie van het bedrijf terwijl Jan zich concentreert op de in- en verkoop, de klantcontacten en de aansturing van zijn inmiddels vier collega’s in het veld. Over wat bestaande en potentiële particuliere en zakelijke klanten van dit team vakmensen mag verwachten, laat de slogan van het bedrijf geen twijfel bestaan: ‘Waar kwaliteit zijn plek kent’. Jan: ‘Kwaliteit staat voor ons voor het invullen van de wensen van onze klanten met de best passende beplanting en kwaliteitsmaterialen. Dat betekent zeker niet dat we alleen uitvoeren wat klanten van ons vragen. In de ontwerpfase bijvoorbeeld laten we ook altijd alternatieven zien die in onze optiek goed bij de tuin passen, maar waar de klant zelf niet zo snel aan gedacht had. In ons voorstel voor de beplanting en de materialen gaan we uit van duurzaamheid oftewel een zo lang mogelijke levensduur.’

 

INFOGROEN begrijpt wat ik bedoel

Omdat in Jans optiek de kwaliteit van zijn bedrijf ook spreekt uit kloppende calculaties, goede offertes en een sluitende administratie, startte hij al vrij snel met het automatiseren van deze werkprocessen. Hij koos voor de software van INFOGROEN. Jan: ‘Ik heb zelf geen verstand van ICT en ben afgegaan op referenties uit de markt en daaruit kwam INFOGROEN als beste naar voren. Nu ik een aantal jaar met ze werk, kan ik dat bevestigen, temeer omdat onze contactpersoon hovenier is geweest en als geen ander begrijpt hoe ons werkproces in elkaar zit. Als ik hem vraag om ‘een knoppie’ extra, snapt hij direct waar ik tegenaan loop en kan hij mij zo uitleggen hoe ik dat kan oplossen.’

 

Software die de processen ondersteunt

In 2017 koos Jan ervoor om over te stappen op EasyVision, de vernieuwde groene software van INFOGROEN. Een stap waar hij geen spijt van heeft. Jan: ‘Het is een gebruikersvriendelijk programma dat eenmaal ingevoerde gegevens hergebruikt in het hele werkproces. Ik kan er bij wijze van spreken met één druk op de knop alle lijsten en overzichten uit halen die ik nodig heb en dat bespaart tijd.’ Jan maakt in EasyVision zijn calculaties, offertes en inkoopopdrachten maar ook werkinstructies voor zijn collega’s. Jan: ‘Wat ik ook prettig vind is dat de offertes uit EasyVision er kwalitatief goed uitzien, daar kunnen we goed mee voor de dag komen bij klanten.’ In EasyVision zitten ook functionaliteiten waar Jan nog geen gebruik van maakt, vertelt hij. Het programma kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan hun ontwerpprogramma HelixCAD en uitgebreid worden met een module om op locatie uren te registreren. Jan: ‘Dat we dat nog niet doen, heeft alles met mijzelf te maken. Als je het maximale uit automatisering wil halen, moet je er zelf tijd en energie in willen steken. En die wil ontbreekt bij mij, mede omdat ik al heel blij ben met wat ik er nu mee kan.’

 

Uitbreidingsplannen

Wellicht dat Jan daar in de toekomst nog anders tegenaan kijkt. Vooralsnog ligt zijn focus vooral op de werving van twee nieuwe collega’s. Jan: ‘Ik zie nog genoeg kansen in de markt; we kunnen meer opdrachten binnenhalen dan we nu doen. Ik wil ons team daarom graag uitbreiden met twee nieuwe hoveniers, maar dat is in de huidige markt nog niet zo eenvoudig. We zoeken ze zeker niet alleen binnen onze branche en de groene opleidingen, maar ook daarbuiten. José, die uit de horeca kwam, en ik zijn immers het levende bewijs dat je als ‘zij-instromer’ heel gelukkig kunt worden in het groen’ besluit Jan met een lach.

 

 

 

Lees meer over dit interview >

HelixCAD en EasyVision dragen bij aan de realisatie van onze visie

Interview met Tim Rengelink , TR Tuindesign

EasyVision

De overtuiging dat het ontwerp- en realisatieproces van tuinen professioneler kon dan hij tot dan gezien had, motiveerde Tim Rengelink in 2010 om in Silvolde zijn eigen bedrijf TR Tuindesign te starten. Inmiddels werkt hij met een team van vijf mensen, waaronder zijn broer, en heeft hij zich ten doel gesteld om gestaag door te groeien naar een hoger klantensegment. Hoe? Dat vertelt hij hier.

 

In eerste instantie viel Tim voor het vak van hovenier omdat hij gek is op groen en gek is op buiten werken. Nu hij inmiddels 16 jaar ervaring heeft, waarvan 8 jaar in zijn eigen bedrijf, haalt hij zijn voldoening uit het ontwerpen en aanleggen van de perfect passende tuin. Tim: ‘Ik wil meerwaarde leveren aan een huis door een mooie buitenruimte te creëren die naadloos aansluit op de uitstraling van het huis. Ik ben daar heel open in. Als een potentiële klant zelf een idee heeft dat daar niet aan voldoet, bespreek ik dat zeker. Soms zijn ze blij met mijn eerlijke mening, maar het gebeurt ook dat ze daarom voor een andere hovenier kiezen. Ik vind dat oké, ik vind het belangrijk dat klanten bij ons bedrijf passen; dat we de kwaliteit kunnen leveren waar we voor staan en dat er ruimte is voor onze persoonlijke en professionele benadering.’

 

Kwaliteit en professionaliteit

Kwaliteit en persoonlijke, professionele aandacht beginnen in de optiek van Tim bij een goede inventarisatie van de klantbehoeften, gevolgd door een duidelijke presentatie van het ontwerp en een fatsoenlijke offerte. Tim: ‘Het overgrote deel van onze omzet halen we uit het ontwerpen en aanleggen van tuinen, dat vind ik het leukste om te doen. Sterker nog, dat motiveerde me indirect om in 2010 voor mezelf te beginnen. Ik was ervan overtuigd dat de ontwerppresentatie en communicatie naar klanten beter en professioneler kon dan ik indertijd bij hoveniers zag.’ Dat was ook de reden waarom Tim ervoor koos om in zijn eigen bedrijf met het ontwerpprogramma HelixCAD van INFOGROEN te gaan werken: de start van een goede samenwerking, bleek. Tim: ‘De ontwerp- en presentatiemogelijkheden van HelixCAD spraken mij erg aan, evenals de manier waarop INFOGROEN mij benaderde en de implementatie van het programma begeleidde. Onze contactpersoon dacht echt met mij mee en gaf mij eerlijke feedback en advies.’

 

Uitbreiding automatisering bedrijfsproces

Nadat Tim enkele jaren geleden de overstap had gemaakt naar HelixCAD full (3D), was hij in 2017 toe aan de volgende stap in de automatisering van zijn bedrijfsproces. Het werd EasyVision. Tim: ‘Ik beheer in EasyVision nu al mijn projecten. Het programma werkt makkelijk en bespaart me tijd omdat ik alle informatie kan hergebruiken in alle fases van een project. Bovendien kan ik voor al mijn offertes, opdrachtbevestigingen en facturen een bij ons logo passende lay-out gebruiken en kan het programma gekoppeld worden aan HelixCAD voor bijvoorbeeld beplantingsplannen en tekeningen.’

Tim koos ook voor EasyVision omdat het pakket eenvoudig uit te breiden is met bijvoorbeeld een boekhoudmodule en een mobiele module die het op locatie inzien van projecten en het bijwerken van urenstaten mogelijk maakt. Tim: ‘Ik ga ervoor dat we uiteindelijk zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan kantoorwerk en zoveel mogelijk buiten zijn bij onze klanten. Daarom wilde ik in eerste instantie ook alle modules tegelijkertijd in gebruik nemen. Mijn contactpersoon bij INFOGROEN adviseerde me echter om dat niet te doen en te kiezen voor een stapsgewijze aanpak. Een wijze raad, bleek achteraf.’

Want hoewel de implementatie op zich soepel verliep en Tim uitermate goed te spreken is over de begeleiding en (online) uitleg van INFOGROEN, kostte het Tim moeite om afscheid te nemen van zijn oude patronen. Tim: ‘INFOGROEN had dat heel goed gezien. Ik had mezelf een eigen werkwijze aangeleerd, die achteraf gezien helemaal niet efficiënt was, maar waar ik wel aan gewend was. Ik moest als het ware ‘afkicken’ en dat kost omdenken en dus energie. Ik zou een collega-hovenier die net voor zichzelf begint dan ook adviseren om direct te starten met EasyVision: dan leer je jezelf van meet af aan een bewezen efficiënte werkwijze aan.’

 

Goede samenwerking

‘Uit dit voorbeeld spreekt voor mij overigens duidelijk waarom INFOGROEN voor ons bedrijf zo’n goede samenwerkingspartner is. Ze hadden mij ook meteen een compleet programma met alle denkbare modules kunnen verkopen, dan waren ze bij wijze van spreken in één keer klaar geweest.’ In plaats daarvan heeft INFOGROEN, zo ervoer Tim, gekeken hoe en in welke realistische stappen automatisering kan helpen om de ambitie van TR Tuindesign te realiseren. Tim: ‘Ik opereer met mijn bedrijf in een regio waar relatief veel hoveniers actief zijn. Daarom wil ik gestaag doorgroeien naar het hoge segment in de markt. Ik vind dat INFOGROEN met hun eerlijke, kundige advies en de producten HelixCAD en EasyVision echt bijdragen aan de realisatie daarvan. En daar ben ik uiteraard erg blij mee.’ 

 

Lees meer over dit interview >

EasyVision bespaart mij acht uur per week

Interview met Bram Engberts, Engberts Hoveniersbedrijf

EasyVision

Levende tuinen en kwaliteit. Daar staat Bram Engberts van Engberts Hoveniersbedrijf voor. Samen met een team van medewerkers tekent hij voor het ontwerp en het onderhoud van tuinen, parken en dakterrassen met zoveel mogelijk bomen en planten.

 

 

 

Bram’s passie voor groen zit diep, naast hovenier is hij onder andere ook beheerder van een arboretum. Een nevenactiviteit waaraan hij sinds zijn overstap op EasyVision meer tijd kan besteden. Bram: ‘EasyVision bespaart mij wekelijks zeker acht kantooruren.’   

In 2006 begon Bram vers van zijn hoveniersopleiding voor zichzelf. Met een duidelijke visie voor ogen. Hij onderscheidt zich in de markt door kwaliteit en door zijn plantenkennis waarmee hij tekent voor groene tuinen met maximaal 40% bestrating. Bram: ‘Ik ben een hovenier in hart en nieren en geen stratenmaker. Planten en bomen zijn wat mij betreft de sfeermakers in iedere tuin. Om klanten te laten zien welke groene keuzes er allemaal zijn, heb ik bijvoorbeeld een kwekerij/showtuin naast mijn hoveniersbedrijf.’ Als hij in 2015 de kans krijgt om beheerder te worden van het Beemster Arboretum en zich met zijn bedrijf in dit bos met 2600 verschillende soorten bomen en heesters kan vestigen, pakt hij die met beide handen aan. Bram: ‘Groen is heel belangrijk voor een gezond leefklimaat. Ik draag er graag aan bij dat mensen zich daarvan meer bewust worden.’ In het arboretum geeft Bram rondleidingen en workshops. Daarnaast geeft hij presentaties over de levende, groene tuin op regionale klimaatbijeenkomsten. Bram: ‘Daarin deel ik tips en trucs over hoe mensen hun eigen tuin zo groen mogelijk kunnen maken en houden.’   
 

Veranderende rol – automatisering

Zijn visie en aanpak worden gewaardeerd door klanten en zijn bedrijf groeit in elf jaar tijd gestaag door. Dat betekent dat zijn eigen rol ook veranderd is. Bram: ‘Door de bedrijfsgroei ben ik nu meer een ondernemer dan een allround hovenier. Ik werk niet meer mee in de uitvoering en besteed al mijn tijd aan verkoop, ontwerpen, planning en aansturing.’ Zijn rol mag dan veranderd zijn, zijn streven om de kwaliteit van zijn dienstverlening continu te verhogen, is dat niet. Zo boog hij zich dit jaar over de bedrijfsautomatisering. Bram: ‘Ik was het zat om te werken met losse papiertjes, Excel sheets, Word documenten en een steeds maar uitdijend papieren archief.’ Na zich georiënteerd te hebben, koos hij met overtuiging voor EasyVision van INFOGROEN. ‘INFOGROEN staat goed aangeschreven in de markt. Daarnaast kan EasyVision eenvoudig uitgebreid worden met extra modules. Omdat ik de automatisering stap voor stap wil invoeren, gaf dat voor mij de doorslag.’

 

EasyVision bespaart uren en levert geld op

Op de overstap naar EasyVision kijkt Bram positief terug. Hij startte met de automatisering van zijn klantenbestand, calculaties en offertes. Bram: ‘EasyVision is makkelijk in gebruik en levert veel efficiency op. Voorheen schatte ik per opdracht het aantal werkuren in en voerde die informatie zowel in Excel (calculatie) als in Word (offerte) in, met alle foutgevoeligheid van dien. Nu kan ik met hulp van door mijzelf vastgestelde tijdsnormeringen calculaties maken, die ik snel en eenvoudig door kan zetten naar offertes en werkbonnen. Dat levert mij alleen al een besparing van acht kantooruren per week op.’ Daarnaast ervaart Bram dat er geen ruis meer zit tussen zijn calculaties, offertes en daadwerkelijk uitgevoerde en gefactureerde uren. Alles is immers gebaseerd op dezelfde gegevens.

 

Via pc, tablet of telefoon

Bram: ‘Een ander groot voordeel van EasyVision is dat ik het programma zowel op kantoor achter mijn pc, als thuis op mijn tablet kan gebruiken. Ik vind het ook een prettig idee dat de back-up van mijn bestanden en de updates van EasyVision allemaal door INFOGROEN verzorgd worden. Temeer omdat de samenwerking met INFOGROEN goed is. INFOGROEN is toegankelijk en goed bereikbaar. Welke vraag ik ook heb, ik krijg altijd snel het juiste antwoord.’ Spijt van zijn keuze voor EasyVision heeft Bram dan ook niet. ‘EasyVision levert mij tijd en geld op.’

Lees meer over dit interview >

GROENVISION IS ZEER OVERZICHTELIJK EN ECHT MAKKELIJK IN GEBRUIK

Interview met Hans van Zweden, Hoveniersbedrijf van Zweden

GroenVision Office

Als 14-jarig jochie wist Hans van Zweden van Hoveniersbedrijf van Zweden het al. Op het moment dat hij bij een klant van zijn toenmalige vakantiebaas een grasmat neer mocht leggen, was hij verkocht. Groen, grond en werken in de buitenlucht. Hij wilde hovenier worden.

 

Dat idee heeft hem nooit losgelaten en anno 2011 is Hans ook de trotse eigenaar van Hoveniersbedrijf van Zweden in Waarde. Enthousiast vertelt hij hoe hij zijn bedrijf stap voor stap opgebouwd heeft. 'Ik heb de 6-jarige BBL-opleiding tot hovenier gevolgd. Per week werkte ik vier dagen en ging ik een dag naar school. Na het behalen van mijn diploma bleef ik in loondienst werken. Tegelijkertijd begon ik - in goed overleg met mijn baas - in mijn vrije tijd voor mezelf, voornamelijk in het onderhoud van tuinen. Mijn tante was mijn eerste klant.'

 

Gaan voor kwaliteit en zelfstandigheid

Hans laat kwaliteit prevaleren boven een snelle groei. Hij levert altijd goed werk af en spaart om de beste machines aan te kunnen schaffen. Die insteek werpt zijn vruchten af. Zonder reclame te maken, breidt zijn klantenkring zich gestaag uit. Als in 2007 een groot bedrijf zich aandient als klant, is het tijd geworden om zijn vleugels definitief uit te slaan.

'Het werkaanbod van deze klant was zo groot, dat ik het onmogelijk kon combineren met een baan. Ik twijfelde of ik op de vraag in zou gaan. Mijn moeder zei: 'Doe het maar'. Dat was precies het zetje dat ik nodig had.' Met zijn voormalige baas spreekt hij af dat hij in piektijden een beroep kan doen op een van zijn ex-collega's. Dat geeft Hans de ruimte om zijn klantenkring verder uit te breiden. Al in 2008 heeft hij zoveel werk dat hij zijn ex-collega in dienst kan nemen.

 

Het verhaal achter volgroeide bomen

Hoewel Hans een allround hoveniersbedrijf heeft, bestaat zijn werkpakket voor een groot deel uit onderhoudsopdrachten.
Dat is niet toevallig. ‘Ik ben een ‘bomenmens’ en gek op volgroeide tuinen. In mijn vrije tijd bezoek ik graag een arboretum. Alleen al die verhalen achter volgroeide bomen, zoals herkomst, leeftijd en alles wat er om ze heen gebeurd is… Prachtig!’

Hans beleeft er dan ook het meeste plezier aan om een volgroeide tuin in de diverse seizoenen volledig tot zijn recht te laten komen en klanten daarbij van goed advies te voorzien.
Een flexibele onderhoudsplanning, gebaseerd op het weer, ervaring en overleg met de klant, is hiervoor een vereiste.
Maar Hans doet meer dan dat. ‘Ik wil met eigen ogen volgen hoe tuinen van mijn klanten zich ontwikkelen. Ik rijd daarom vaak even langs. Sommige klanten zeggen wel eens gekscherend: ‘Die tuin is niet van jou hoor!
 


Administratie als noodzakelijk kwaad

Het is duidelijk dat Hans het liefste al zijn werkbare uren buiten doorbrengt. Mede door de gestage groei van zijn bedrijf ontkomt hij er echter niet aan meer tijd aan zijn administratie te besteden. ‘Ik ben zo weinig mogelijk op kantoor en ben al helemaal geen computerheld. Ik vond het bijzonder lastig dat ik met allemaal verschillende programma’s moest werken voor mijn offertes, facturen en boekhouding. Overal lagen briefjes en ik moest iedere keer weer dezelfde gegevens invoeren.’
Op het moment dat hij zijn machinepark op orde heeft, besluit Hans zich dan ook te oriënteren op nieuwe software.  Hij kiest uiteindelijk voor GroenVision. ‘Ik vind het echt een verademing. Ik kan nu in één programma klantengegevens en contactmomenten vastleggen, offertes en facturen maken, historische gegevens opzoeken en een getotaliseerd overzicht voor mijn boekhouder opstellen. Het is overzichtelijk en echt makkelijk in gebruik.’



Groene vingers op een toetsenbord

Hoewel het Hans nu nog relatief veel tijd kost om het programma goed te leren kennen, ervaart hij dat niet als een probleem. ‘Als ik kwaliteit wil leveren, moet ik daarin ook tijd en geld investeren. Dat geldt voor software net zo goed als voor machines en materialen. Met behulp van GroenVision kan ik dadelijk bij klanten ook schriftelijk professioneel voor de dag te komen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het me uiteindelijk minder tijd gaat kosten om mijn administratie op orde te houden. Dat is een mooi vooruitzicht. Ik heb tenslotte groene vingers en die zullen zich nooit helemaal thuis voelen op een toetsenbord.’  

 

 

Lees meer over dit interview >

GroenVision geeft mij rust, inzicht en het vertrouwen dat we in controle zijn

Interview met Arjan Nederveen, Nederveen Tuinen

GroenVision Professional

Arjan Nederveen heeft al twintig jaar het hoveniersbedrijf Nederveen Tuinen in de gemeente Haarlemmermeer. Naast het aansturen van de dagelijkse operatie zoekt Arjan continu naar nieuwe diensten en extra toegevoegde waarde om bestaande klanten zo goed mogelijk te bedienen en nieuwe binnen te halen.

 

Arjan verloor zijn hart aan de groensector in het plantencentrum/kwekerij van zijn oom. ‘Ik heb van jongs af aan in mijn vrije tijd bij mijn oom gewerkt. Ik vond groen én de klantencontacten zo leuk dat ik besloot hovenier te worden. Mijn eerste tuinen heb ik aangelegd bij klanten van het plantencentrum.’ Inmiddels heeft Arjan negen mensen in dienst met wie hij zowel de zakelijke als particuliere markt bedient. ‘Ongeveer 70% van ons klantenbestand bestaat uit particulieren en 30% uit bedrijven. Wat ontwerpen betreft kunnen klanten bij ons terecht, maar ook bij onze vaste ontwerppartners. We laten de klanten zelf kiezen. We concentreren ons verder op de aanleg en het onderhoud van tuinen. De kunst is om een goede mix te vinden tussen deze twee diensten. Dat maakt ons flexibel en dus minder afhankelijk.’ 

Extra service en toegevoegde waarde

Arjan is daarnaast ook zeer alert op het binden van klanten. ‘Ik heb recentelijk een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. Daar kwam uit dat klanten ons vooral waarderen om onze vriendelijkheid, flexibiliteit en inlevingsvermogen. Ik ben daar blij mee, want daar stuur ik intern al jaren op.’ Een andere manier om klanten te binden, vindt Arjan in het uitbreiden van zijn dienstverlening, aansluitend op klantenbehoeften. ‘Er zijn veel consumenten die vragen hebben over de optimale inrichting en het onderhoud van hun tuin. Als extra service adviseren we hierover en geven we praktische tips.’
 

Klanten binden is één uitdaging, nieuwe klanten vinden een andere. De beste manier om dat te doen is volgens Arjan via mond op mond reclame. ‘Gelukkig lukt het ons nog steeds om zo nieuwe projecten binnen te halen, maar ik wil daar niet alleen afhankelijk van zijn. Ik heb daarom geïnvesteerd in onze website en we zijn actief op sociale media, zoals Facebook.’ Om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet te vergroten, is Arjan onder andere dealer geworden van Tuinvisie, van wie hij een webshop op zijn website heeft. ‘De verkoop van tuinproducten staat ten dienste van onze aanleg- en onderhoudsdiensten. We hopen zo onze naamsbekendheid te vergroten en door meer mensen benaderd te worden. Uiteraard hopen we ook dat mensen die bij ons een schutting kopen, ook besluiten deze door ons te laten plaatsen of andere tuinwerkzaamheden door ons uit te laten voeren.’ 

Nieuw pand en commerciële software

‘Wat me opvalt is dat mensen die via internet op zoek gaan naar producten of diensten op meerdere sites shoppen. De vraag is dan hoe we daaruit een goede klantrelatie kunnen opbouwen.’ Arjan zoekt het antwoord op die vraag voorlopig in het openen van een showroom. ‘We zijn bezig met een nieuw pand hier vlak in de buurt. Ons bedrijf ligt dicht bij Amsterdam, maar ook de hele Haarlemmermeer, Amstelveen en Haarlem en omstreken behoren tot ons werkgebied. Dus er is hier sowieso voldoende groeipotentie aanwezig. In het nieuwe pand vestigen we ook een showroom waar we aan mensen ons assortiment kunnen laten zien. Persoonlijk contact werkt in combinatie met internet toch het beste.’ Goede software helpt volgens Arjan ook om de klantgerichtheid van zijn bedrijf vergroten. Tot 2011 werkte Nederveen met software die administratief prima voldeed, maar hem op het commerciële vlak niet verder bracht. ‘We hebben daarom gekozen over te stappen op GroenVision van INFOGROEN. GroenVision is marktleider en speciaal ontwikkeld voor de groensector. Dat is merkbaar. Ik kan vanuit het programma professionele offertes maken en klanten gericht benaderen met mailings over bijvoorbeeld onderhoud, verzorging en aanbiedingen voor producten en diensten.’ 

Liever buiten dan binnen

‘Wat ik ook belangrijk vind, is dat we in GroenVision alle informatie over klanten en projecten op een goede, betrouwbare manier kunnen vastleggen en beheren. Dat geeft mij rust, inzicht en het vertrouwen dat onze basisprocessen onder controle zijn. En dus ook ruimte om meer klanten te bezoeken.’ Arjan is ervan overtuigd dat hij nog meer uit GroenVision kan halen dan hij nu al doet. Enerzijds ontbreekt het hem nog aan voldoende pakketkennis, anderzijds worden sommige functionaliteiten in GroenVision nog doorontwikkeld. ‘INFOGROEN staat gelukkig open voor inbreng uit de praktijk. Dat geeft mij het vertrouwen dat het programma altijd in ontwikkeling zal blijven. Met de organisatie van gebruikersdagen besteedt INFOGROEN tijd en aandacht aan kennisoverdracht. Dat zouden ze wat mij betreft nog wel meer mogen doen. Zelf gun ik mezelf nauwelijks tijd om dieper in het programma te duiken. Ik ben nou eenmaal liever buiten dan binnen‘, besluit Arjan met een lach. 

 

Lees meer over dit interview >

Inzicht op alle niveaus in de organisatie

Interview met Robert Stuurman, Glenn Hogervorst en Amy Jansen, Spaarnelanden

GroenVision Professional

Van het beheer van groen en speelpleintjes tot het beheer van straat- en verkeersmeubilair. De veertig medewerkers van de BOR-unit van Spaarnelanden zetten zich dagelijks met plezier in om de leefomgeving in de gemeente Haarlem duurzaam en goed ingericht te houden. Samen met inhuurkrachten en toeleveranciers tekenen ze voor zowel het planmatig onderhoud als voor het oplossen van spoedmeldingen. In die drukke, weerbarstige praktijk is het noodzakelijk om grip en controle te houden op met name de planning. Hoe ze dat met hulp van GroenVision organiseren, vertellen Unitmanager Robert Stuurman, Werkvoorbereider Glenn Hogervorst en Product Manager Amy Jansen in dit artikel.

 

Spaarnelanden wil de motor zijn achter een duurzame en plezierige leefomgeving voor burgers en bedrijven in de regio Haarlem. De verzelfstandigde overheidsinstelling is hiervoor actief in vier werkgebieden: afval en reiniging, beheer openbare ruimte, parkeerservice (beheer parkeergarages) en mobiliteitsservice (beheer en verduurzaming eigen en wagenpark klanten). In alle werkgebieden staan naast de operationele uitvoering de thema’s verduurzaming, CO2-reductie en circulariteit centraal. Robert Stuurman: ‘Spaarnelanden wil koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Die ambitie maken we in ons dagelijkse werk waar door bijvoorbeeld ons groenafval te composteren, kaphout her te gebruiken in de stad en door over te stappen op zonnepanelen en elektrisch vervoer en gereedschap. Daarnaast geven we uitvoering aan het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid door bijvoorbeeld extra laadpalen in de gemeente te plaatsen.’

 

De dynamiek van alledag

Bij de kwaliteit- en verduurzamingsambitie van Spaarnelanden past ook dat de verschillende units binnen Spaarnelanden efficiënt en digitaal kunnen samenwerken. Daarom besloot de organisatie in 2017 om het ICT-landschap te optimaliseren: enerzijds door de ICT-infrastructuur te vernieuwen en anderzijds door de verschillende softwarepakketten van de verschillende units daarop geïntegreerd te laten samenwerken. Er werd een consortium van verschillende ICT-leveranciers opgericht om dat te realiseren. Voor de BOR-unit was het van belang dat INFOGROEN daar onderdeel van uitmaakte. Amy: ‘Ons werkterrein is divers en bestaat uit verschillende activiteiten die we in opdracht van de gemeente en verschillende andere (overheids)organisaties uitvoeren. We werken samen met inhuurkrachten en onderaannemers aan planmatige onderhoudsprojecten maar krijgen ook bijna dagelijks opdrachten voor het uitvoeren van spoedonderhoud. Dat kan van alles zijn: het weghalen van omgewaaide bomen/takken, het herstellen van straatmeubilair dat aangereden is of gesloopt, het oplossen van wateroverlast en dergelijke.’ Robert vult aan: ‘In die drukke, weerbarstige praktijk is het van belang om overzicht te houden op de dagelijkse gang van zaken en dat kan niet zonder passende automatisering. We werkten voorheen al met software van INFOGROEN en onze voorkeur ging er dan ook naar uit om in de ICT-transitiefase over te stappen naar hun nieuwste pakket, GroenVision. Dat is een compleet programma dat speciaal ontwikkeld is voor onze sector en zich bewezen heeft in de markt.’

 

Gemaakt door en voor vakmensen

Om de implementatie van GroenVision en de integratie ervan met bijvoorbeeld de HRM-, inkoop- en boekhoudsoftware (Afas-Ultimo) goed te begeleiden, werd een stuur- en projectgroep opgericht waarin Amy als key-user werd aangesteld. In die rol werkte ze nauw samen met Erik Aarsen van INFOGROEN, die twee dagen per week bij Spaarnlanden aanwezig was. Amy: ‘Het was mijn taak om te benoemen wat er in onze praktijk nodig is om aansluiting te vinden op de (digitale) werkprocessen intern. Erik maakte vervolgens de technische vertaalslag daarvan in GroenVision en zocht hierover afstemming met andere softwareleveranciers. Daarnaast werkten we aan de implementatie van GroenVision in onze operatie. We hebben veel aandacht besteed aan het informeren en trainen van onze collega’s, mede omdat we het pakket in de volle breedte gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld dagelijks een spreekuur gehouden om mijn collega’s van de buitendienst te begeleiden bij het mobiel invoeren van hun werkuren. De kennis en ervaring van INFOGROEN en Erik, die in ons vakgebied werkzaam is geweest, hebben ons hierbij zeker geholpen. GroenVision is gemaakt door en voor mensen met vakkennis en dat is te merken.’

 

Gebruikersvriendelijk, compleet pakket

Glenn Hogervorst vult aan: ‘Ik werk sinds 1 januari 2018 bij Spaarlanden en zo ongeveer op mijn eerste werkdag zijn we ook gestart met werken in GroenVision. De uitleg en de e-learningmodule waren duidelijk en het programma zelf is gebruikersvriendelijk. Inmiddels gebruiken we het programma bij alle stappen in ons werkproces: inkoop, offertes maken, plannen, uren boeken, (proforma)facturen maken enzovoorts. We kunnen er van alles mee. Als werkvoorbereider kan ik bijvoorbeeld extra informatie op de werkbonnen voor mijn collega’s meegeven en omdat mijn collega’s in het veld dagelijks hun uren boeken is makkelijk om de voortgang van projecten te volgen. Dat helpt mij bijvoorbeeld om steeds nauwkeuriger te kunnen calculeren.’

 

Inzicht

Volgens Robert zorgt GroenVision voor inzicht op alle niveaus in de organisatie: van informatie per project tot en met managementinformatie voor intern gebruik en voor rapportages naar de gemeente. Robert: ‘Met die informatie kunnen we intern en naar onze klanten onderbouwen hoe we mensen en middelen inzetten. Van daaruit is het een kleine stap om met elkaar in dialoog te gaan over hoe we nog effectiever kunnen samenwerken en/of over hoe we mensen en middelen wellicht anders in kunnen zetten. En dat vind ik – zeker ook gelet op onze ambities op het gebied van duurzaamheid – een grote meerwaarde voor onze organisatie.’

 

 

 

Lees meer over dit interview >

GroenVision is voor mij een enorm krachtig stuurmiddel geworden

Interview met Han Farwick, Farwick Groenspecialisten

GroenVision Professional

Alleen de twee oude mannenportretten in de werkkamer van directeur-eigenaar Han Farwick verraden iets van de 115-jarige historie van Farwick Groenspecialisten. Gevestigd in een wit, strak pand met een groen beklede piramide naast de ingang oogt het Enschedese bedrijf jong en modern. Een indruk die bevestigd wordt door de op innovatie gerichte marktaanpak van het bedrijf.

 

Familiebedrijf

Op de dag dat Han Farwick het familiebedrijf overnam, ging zijn vader direct met pensioen. Een bedrijfsovername die goed past in de traditie van het bedrijf. Han’s overgrootvader startte in 1898 als tuinman van de textielbaronnen. De planten die hij daarvoor nodig had, kweekte hij zelf. Zijn zoon, Han’s opa, ging verder met de plantenkwekerij en schoof het hovenierswerk naar de achtergrond. Han’s vader op zijn beurt stopte direct met de kwekerij en koos voor het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van tuinen bij bedrijven en particulieren. Han: ‘Iedere generatie had zo zijn eigen opvattingen. En nam én kreeg de ruimte om dat in de praktijk te brengen. Zowel mijn vader als ik zijn nog steeds blij dat hij direct stopte toen ik in beeld kwam. We hebben elkaar nooit in de weg gezeten. En ik kreeg de mogelijkheid om blanco naar de bedrijfssituatie te kijken.’

 

Efficiencyslagen met GroenVision

Han, die eerst tien jaar carrière maakte bij Binder Groenprojecten in Rotterdam, besloot na zijn inwerkperiode de marktlijn van zijn vader te blijven volgen. Maar dan wel op een moderne en meer
zakelijke leest geschoeid. ‘Ik vind het belangrijk om te sturen op cijfers en feiten. Dat was in ons bedrijf niet gebruikelijk. Er werd hard gewerkt en besluiten werden op gevoel genomen.’ Om op cijfers te kunnen sturen, is inzicht nodig in onder andere de werkprocessen, voor- en nacalculaties en de verdeling van taken activiteiten. ‘Dat ontbrak hier volledig. Er waren bijvoorbeeld meerdere mensen bezig met calculeren en het aansturen van de uitvoering. Ik heb daarom eerst een efficiencyslag gemaakt in onze organisatie. INFOGROEN en GroenVision hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.’

Wedstrijdje project rendabel maken

Met de keuze voor de upgrade naar GroenVision, koos Han indirect ook voor een gedefinieerde bedrijfswerkwijze. ‘GroenVision is zo opgezet dat het een logische, standaard werkwijze afdwingt. Iedereen moet in die werkwijze mee anders stagneert het werk. Hierdoor weten we nu precies in welke fase ieder project zich bevindt. Van aanvraag tot opdracht en facturering. Alles staat in één overzicht in GroenVision. Dat is voor mij een enorm krachtig stuurmiddel geworden.’

Han gebruikt dat inzicht ook om meer verantwoordelijkheid te geven aan zijn uitvoerende medewerkers. ‘We weten nu vooraf hoeveel uur we per project gebudgetteerd hebben en welke afspraken gemaakt zijn. Met die informatie uit GroenVision kunnen de uitvoerders tijdens het werk de voortgang monitoren en bijvoorbeeld urenoverschrijdingen en niet afgestemd meerwerk voorkomen. Ik ben ervan overtuigd dat dit hun werk leuker maakt. Ik zie onderlinge wedstrijdjes ontstaan om projecten rendabel te blijven houden.’

Innovatie als onderscheidend vermogen

Nu de organisatie staat en voor Han makkelijker bestuurbaar is geworden, heeft hij meer tijd om aandacht te besteden aan innovatie. ‘We hebben een hele trouwe klantenkring, zowel particulier als zakelijk. We kunnen deze klanten alleen maar blijven binden als we voorop lopen en proactief inspelen op hun wensen.’ Inspelen op de (latente) wensen van de klanten doet Farwick onder andere door te investeren in duurzame, elektrische machines en door zelf proactief een aantal mensen van de sociale werkvoorziening als gedetacheerden in dienst te nemen.

Klanten verrassen

Maar Han gaat nog een stap verder. In samenwerking met partners uit diverse andere branches, zoals de architectuur en de bouw, ontwikkelde hij twee nieuwe producten. Producten die uiteindelijk - naar zijn vaste overtuiging - de vraag naar de diensten van Farwick gaan ondersteunen. ‘Ik heb geïnvesteerd in de ontwikkeling van U-Space, een tuinhuis dat duurzaam en volledig selfsupporting is. Van hout gemaakt en voorzien van ledverlichting, zonnecollectoren op het dak en wateropvang in de grond. Deze tuinhuizen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als tuinkantoor, zorgwoning of sporthonk.’ Daarnaast is Han partner in de ontwikkeling van RGVO plus, een softwarepakket dat beheerders van vastgoedprojecten, zoals gemeentes en woningbouwcorporaties, de mogelijkheid biedt om onderhoudsbudgetten over disciplines en panden te verdelen en de voortgang van onderhoudsprojecten digitaal te volgen. ‘Wij zijn het enige groenbedrijf dat hierbij betrokken is. Ik ben ervan overtuigd dat innovatie het enige middel is om onze zakelijke klanten te verrassen. En daarmee over andere aspecten van groenvoorziening in gesprek te komen dan alleen de kostprijs van onze dienstverlening.


FOTO: FACEBOOK FARWICK GROENSPECIALISTEN

Lees meer over dit interview >

Tijdsbesparing en een up-to-date overzicht

Interview met Kees Otte, J. van Huizen Groenvoorzieningen

GroenVision Professional

Het Barendrechtse bedrijf J. van Huizen Groenvoorzieningen B.V. is ruim 50 jaar gespecialiseerd in het aanleggen en onderhouden van groenvoorzieningen en sportvelden. In deze economisch uitdagende tijden kiest Van Huizen ervoor vast te houden aan het leveren van kwaliteit en flexibiliteit. Volgens Kees Otte, calculator/werkvoorbereider, de manier om zich blijvend te onderscheiden.

 

Het bedrijfsterrein van Van Huizen is ruim van opzet en ziet er verzorgd uit. Naast een machineopslagloods huisvest het ook een eigen werkplaats, kantine en kantoor. Gelegen dicht bij de A16 / A29 is het een prima uitvalsbasis voor het bedrijf. Kees: ‘Van hieruit vertrekken onze ruim twintig uitvoerende medewerkers iedere ochtend naar onze klanten, voornamelijk gemeenten en sportverenigingen. Ook onze  monteurs werken voor derden. Onze concullega’s maken daar bij pech onderweg regelmatig gebruik van.’ Naast deze vaste medewerkers zijn er bij Van Huizen ook een tiental medewerkers van de Sociale Werkvoorziening gedetacheerd. ‘Zij werken bij ons in het kader van Social Return op een grote aanbestedingsopdracht. De samenwerking met hen verloopt heel voorspoedig.’ 

 

Inspelen op de marktvraag

De keuze voor een eigen werkplaats en het aannemen van gedetacheerden sluit aan bij de manier waarop Van Huizen zich in de markt profileert. Kees: ‘We proberen zo flexibel mogelijk in te spelen op de marktvraag. Ruim 50 jaar geleden startte Van Huizen senior, de vader van de huidige eigenaar, met maaiwerkzaamheden. In de loop van de tijd breidden de bedrijfsactiviteiten zich uit naar het aanleggen en onderhouden van groenvoorzieningen en drainagewerkzaamheden. En sinds kort zitten we ook in de beschoeiingen en het onderhoud van sloten en watergangen.’

Dat betekent overigens niet dat Van Huizen inboet op kwaliteit. Flexibiliteit blijkt hand in hand te gaan met het leveren van kwaliteit. Kees ‘Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat we na een paar mooie zonnige dagen gebeld worden door een opdrachtgever met een spoedopdracht. Zelfs als dat perfect in onze planning past, kijken we altijd eerst of de bodemgesteldheid goed genoeg is voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Als dat niet het geval is, plannen we de opdracht in overleg toch later in.’

Ook bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten en mantelovereenkomsten met gemeenten en sportverenigingen staat kwaliteit voorop. Zo gaat er geen calculatie de deur uit voordat eerst iemand van Van Huizen de situatie ter plekke beoordeeld heeft. En bij opdrachten voor beplantingswerk wordt er bij voorkeur eerst beoordeeld of de grond wel geschikt is voor het betreffende beplantingsplan. Kees ‘We geven liever goed advies over mogelijke alternatieven in plaats dat we gewoon planten en het later wel zien.’

 

GroenVision is een verademing

Om kwaliteit en flexibiliteit te kunnen leveren zonder zichzelf in aanbestedingstrajecten uit de markt te prijzen, is inzicht in de eigen bedrijfsprocessen cruciaal. Volgens Kees is bij het bedrijf passende software onontbeerlijk om dat inzicht te verkrijgen. ‘Ruim vier jaar geleden zijn we van Excel overgestapt op INFOGROEN. In 2012 zijn we vervolgens geüpgraded naar GroenVision. Het grote voordeel van GroenVision is dat we alle bedrijfsgegevens in één softwarepakket bijhouden en beheren. Van de voor- en nacalculatie van projecten tot en met de facturatie. Dat bespaart ons tijd en geeft ons een up-to-date overzicht. Iedere maandag draaien we bijvoorbeeld een overzichtslijst uit met daarop geboekte uren, kosten, facturatie en resultaat.’

 

Gebruikersdagen

Wat Kees ook als een groot voordeel ervaart, is dat GroenVision speciaal ontwikkeld is voor de groensector. De functionaliteiten in de GroenVision sluiten aan op de dagelijkse praktijk en de medewerkers van INFOGROEN zijn toegankelijk en weten wat er bij klanten speelt. Kees: ‘Ik ga graag naar de gebruikersdagen van INFOGROEN. Ik vind het leerzaam om te horen hoe andere bedrijven met GroenVision werken en blijf graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het programma.’ Geïnspireerd door de gebruikersdagen overweegt Kees Kees Otte om de module mobiele urenregistratie te implementeren. ‘Mijn collega’s vullen nu handmatig urenbriefjes in die wij getotaliseerd per project vervolgens in GroenVision invoeren. Op het moment dat mijn collega’s hun uren digitaal zouden doorgeven, met behulp van een smartphone of PDA, bespaart ons dat veel tijd.’ Al met al is Kees blij met de keuze voor GroenVision. ‘Met het in- en overzicht dat GroenVision ons geeft, kunnen we veel scherper op de bal spelen. En dat is in de huidige markt gewoon noodzakelijk.’

 

Lees meer over dit interview >

AL MEER DAN 1000 BEDRIJVEN GINGEN U VOOR

Bel ons